Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Saturday, July 31, 2010

RX78 2 vs Optimus Prime

Tanggal 24 Julai 2010 seperti yang kita semua sedia maklum  model saiz sebenar RX78-2 versi ke-2 secara rasminya dilancarkan untuk tatapan umum di Shizuoka Park, Jepun. Replika Gundam setinggi  59 kaki (18 meter) ini dibina bersempena sambutan 30 tahun Gundam. Berbanding dengan model RX78 2 di Odaiba pada tahun 2009, versi ke-2 ini dilengkapi 'pedang laser' dan dibina dihadapan muzium sementara bagi memperingati 50 tahun perkembangan industri model plastik Jepun yang tertumpu di bandar Shizuoka. RX78 2 versi ke-2 tampak lebih terperinci dan kukuh dengan aura 'pelindung keamanan sejagat'. Ia akan dipertontonkan kepada umum sehingga 27 Mac 2011. 

Sementara itu tidak jauh daripada Jepun sebuah negara yang sedang melonjak naik iaitu China dalam diam-diam sedang melaksanakan projek robot rahsia. Tanpa sebarang publisiti tiba-tiba pada 15 Julai 2010 telah telebih dahulu melancarkan model saiz sebenar Optimus Prime daripada siri Transformer!. Ia dibina di Green Dream Park Beijing oleh pejuang pemelihara alam sekitar. Fakta yang lebih mengagumkan adalah Optimus Prime tersebut dibina hasil cantuman  bahan kitar semula seberat 6 tan yang terdiri daripada kereta, lori dan jentolak terpakai. Dengan ketinggian lebih kurang 40 kaki (12 meter), Optimus Prime tersebut kelihatan lebih lasak dan ganas. Ia tampak seolah-olah wira yang baru pulang daripada pertempuran besar setelah mengalahkan beribu-ribu musuh. 

Walupun Optimus Prime tampak lebih kecil berbanding RX78-2 namun mesej yang ingin disampaikan oleh Optimus Prime adalah lebih universal iaitu kepentingan 'kitar semula' kepada dunia. RX78-2 pula membawa mesej yang tidak kurang hebatnya iaitu pencapaian manusia dalam memajukan teknologi keamanan. 

Bagi Awanz maksud tersirat daripada pembinaan kedua-dua replika robot ini adalah kuasa besar dunia akan sentiasa bersaing bagi membuktikan kehebatan masing-masing. Semoga persaingan yang ditunjuk oleh Jepun dan China ini akan kekal bersifat membangun. Moga persaingan antara Zeon dengan Earth Federation tidak akan menjadi realiti di dunia ini.            

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails