Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Sunday, July 11, 2010

Piala Dunia versi Gundam

Bahang perlawanan akhir Piala Dunia 2010 antara Sepanyol menentang Belanda bagai buku bertemu ruas. Pertarungan 2 negara sebenarnya adalah sesuatu yang asing dalam animasi Gundam. Animasi Gundam cenderung mewujudkan konflik pertembungan antara puak/ negara rekaan seperti Earth Faderation, ZAFT, Innovator dan lain-lain. Hal ini mungkin bagi mengelakkan kontroversi timbul. Satu-satunya animasi Gundam yang mengetengahkan idea pertarungan antara negara adalah Mobile Fighter G Gundam. 

G Gundam mengisahkan perpindahan penduduk dunia ke koloni angkasa setelah bumi tercemar teruk pada tahun 60 F.C. Penduduk dunia tinggal di koloni negara masing-masing. Bagi menentukan pemimpin kesemua koloni, dunia bersetuju agar pertarungan antara Gundam negara masing-masing diadakan. Kini bumi yang telah tercemar dijadikan sebagai gelanggang pertarungan.

Idea G Gundam dengan Piala Dunia hampir sama. Gundam 1 negara melawan negara yang lain. Pertarungan saringan diadakan selama 11 bulan sehinggalah perlawanan peringkat kumpulan (League Final) diadakan antara Gundam yang masih bertahan. Seterusnya 10 Gundam terbaik akan mengharungi peringkat kalah mati (Battle Royal). Akhirnya juara Gundam akan ditabalkan sebagai 'Gundam of Gundams' dan negara yang diwakilinya akan menjadi ketua koloni.

Ciri menarik G Gundam adalah pada rekabentuk Gundam yang menonjolkan identiti negara seumpama pemakaian jersi. Undang-undang pertarungan juga seakan perlawanan bola kerana Gundam dilarang menghina maruah negara lawan. Gundam dilarang menyerang bahagian sensitif robot iaitu kokpit pemandu. Gundam yang cedera pula boleh dirawat dan penduduk koloni boleh mendapat liputan pertarungan di televisyen secara langsung. 

Sekiranya Piala Dunia adalah medan pertarungan G Gundam, berikut adalah pencapaian Gundam pada kempen Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan:-
Shining Gundam (Jepun): Wakil asia yang membanggakan. Kecil cili api. Honda membuktikan wibawa selaku penyerang berbisa mengalahkan pasukan eropah. Berjaya melepasi peringkat kumpulan dan hanya kalah pada Paraguay menerusi penalti.
Gundam Rose (Perancis): Konflik dalaman antara pemain dengan jurulatih. Tidak melepasi peringkat kumpulan dan kalah pasukan kerdil.
  
Gundam Jester (Portugal): Samba  eropah. Walaupun menang besar kepada Korea Utara, Cristiano Ronaldo gagal memancu pasukan melepasi suku akhir.
 
Gundam Neros (Itali): Juara Dunia bertahan yang gigit jari kerana mengekalkan pemain tua. Canavaro gagal memacu pasukan melepasi peringkat kumpulan. Serangan sangat tumpul dan tewas memalukan kepada Slovakia.


Gundam Royal (England): Pasukan 'glamour' yang ego. Hilang kapten apabila Ferdinand cedera sebelum pertandingan. Pemain bertindak secara individu dan mempamerkan corak permainan membosankan. Capelo  tiada penjelasan prestasi buruk. Kalah teruk kepada Jerman.
Gundam Shadow (Jerman): Pakar taktik serangan balas. Muda dan bertenaga walaupun tanpa nama besar. Klose penjaring terbanyak .  Ozil menempa nama. Podolski mengancam dan menang besar keatas England dan Argentina. Pasukan terhebat! Pemenang tempat ke-3.

Gundam Toro (Sepanyol) vs Gundam Huricane (Holland). Tidak pernah memenangi Piala Dunia. Dibarisi pemain muda ternama. Pertarungan peribadi Villa melawan Sneijder bagi Kasut Emas. 7 pemain Barcelona dalam Sepanyol manakala gandingan Robben & Sneijder sangat praktikal.  

Juara Piala Dunia 2010 yang diramalkan oleh Paul si Sotong adalah Sepanyol. Dapatkan Holland menewaskan ramalan Paul. Awanz cuma ingin melaungkan 'Hidup Orange!'

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails