Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Tuesday, July 13, 2010

Gundam TORO: Juara World Cup 2010

Akhirnya setelah berhempas pulas bertarung diantara negara-negara selama lebih 1 bulan bagi merebut Piala Dunia 2010, pada 12.7.2010 dengan rasmi SEPANYOL dinobatkan sebagai juara. Gundam Toro yang mewakili Sepanyol dalam siri animasi Mobile Fighter G Gundam, kini boleh berbangga kerana berjaya menewaskan negara lain. Imej seladang ganas yang membentuk identiti Gundam Toro berjaya menanduk dan menepis setiap halangan yang cuba menafikan kejuarannya. 
 
 
Kejayaan Sepanyol sangat unik kerana ia juga merupakan penyandang juara Kejohanan EURO 2008. Sepanyol yang mengadaptasi gaya samba dan 'total footbal' jelas merupakan pasukan pilihan dan memiliki corak permainan yang paling memukau. Kejayaan menumpaskan German pada separuh akhir dan seterusnya mengalahkan Holland pada perlawanan akhir membuktikan kehebatan Sepanyol. Barisan penyerang  seperti David Villa dan Pedro (Torres malangnya tidak menyinar) , perancang seperti Fabregas, Xavi, Iniesta dan pertahanan kental diketuai Puyol dan Cassilas, maka jelas pasukan La Roja ini tidak mampu ditewaskan oleh pasukan lain. Sepanyol juga dinobatkan sebagai pasukan paling baik (fair play) kerana paling sedikat menerima kad kuning.



Sebenarnya jika diteliti kemenangan Sepanyol dibantu oleh kekuatan kelab Barcelona dan Real Madrid. Dengan kehadiran 7 pemain Barcelona dan 4 pemain Real Madrid mewakili Sepanyol, tidak salah jika disimpulkan bahawa 2 kelab ini telah berjaya mengalahkan seluruh negara didunia.  Sekali lagi VIVA VIVA Gundam Toro! Sebelum terlupa; Tahniah kepada Paul Si Sotong "Ramalan mu benar belaka"...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails