Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Thursday, July 22, 2010

RX 78-3

Ketika pencerobohan Zeon di Sektor 7 pada 0079 UC, sebenarnya Mobile Suit Zeon telah mengenalpasti pencipataan rahsia 3 model RX78-2 Gundam oleh Earth Federation. Sejurus sebelum serangan oleh Zeon dilakukan Tem Ray iaitu saintis yang membangunkan projek Gundum G sedang dalam proses memindahkan 3 model RX78-2 tersebut daripada Sektor 7 ke dalam kapal induk Earth Federation iaitu White Base.

Tindakan pantas dan serang hendap yang dilakukan oleh Mobile Suit Zeon berjaya menyekat proses pemindahan tersebut. Lebih malang lagi 2 model RX78-2 yang belum berfungsi telah berjaya dihancurkan oleh Zeon. Amuro Ray hanya berjaya mengawal dan menyelamatkan 1 model RX78-2 sahaja. Anda pasti tertanya-tanya apa yang berlaku pada 2 model RX78-2 yang hancur tersebut?

Setelah RX78-2 Amuro Ray berjaya menyekat serangan mobile suit Zeon, Earth Federation telah mengutip saki baki 2 model RX78-2 yang hancur tersebut dan dibawa ke IbuPejabatnya di Jaburo. 2 model hancur tersebut seterusnya digabungkan dan diubahsuai. Ringkasnya model tersebut dipertingkatkan keupayaannya dan dinamakan RX78-3 Gundam atau 'G-3'. Model terbaru ini lebih fleksibel dan lebih mudah untuk dikendalikan kerana sendi-sendinya dicaskan dengan 'elekro-magnetic'. Ia lebih responsif kepada tindakbalas pemandu sebanyak 30%. Rekabentuk RX78-3 sama dengan RX78-2 kecuali pada tona warna yang menggabungkan biru dan kelabu.

RX78-3 sebenarnya hanya model Gundam khusus digunakan didalam makmal bagi menguji kebolehan RX78-2. Amuro Ray hanya menggunakan model ini setelah RX78-2 dimusnahkan oleh Zeon Newtype Lalah Sune. Umurnya RX78-3 tidak panjang kerana ia seterusnya dikalahkan oleh Dom Skuad yang diketuai oleh Char's Rick.        

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails