Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Friday, July 30, 2010

Resipi Rahsia Kilang Bandai

Kilang tunggal Bandai
30 tahun berlalu sejak Bandai mula-mula memperkenalkan model plastik Gundam. Bermula daripada sekadar cenderamata animasi kini model plastik Gundam telah berkembang pesat menjadi satu industri.  Bandai memegang hak mutlak bagi pembuatan model plastik ini. Resipi pembuatan model plastik Gundam masih menjadi rahsia. Bandai boleh berbangga kerana sehingga kini model plastik Gundam merupakan 100% produk keluaran Jepun sepenuhnya!
 
 
Setiap model plastik Gundam diseluruh pelusuk dunia berasal daripada sumber yang satu. Bandai memfokuskan proses pembuatan model ini di kilang tunggalnya yang dikenali sebagai 'Bandai Hobby Center'. Kilang yang terletak di Shizuoka ini tidak dibuka kepada orang awam langsung dan tidak boleh dilawati sewenang-wenangnya. Ini kerana Bandai menganggap ia sebagai tempat keramat kelahiran setiap model plastik Gundam bagi seluruh dunia. Bandai juga menghadkan kemasukan pelawat ke kilang ini demi memelihara suasana kerja yang memerlukan penelitian 110% pada setiap masa.

Bandai Hobby Center adalah sebuah kilang yang menyimpan segala rahsia penghasilan model plastik Gundam. Ia sangat misteri umpama Area 51 di Amerika. Rekabentuk dalaman kilang ini sangat futuristik seolah-olah anda berada didalam sebuah kapal angkasa. Pekerja kilang lengkap berpakaian seragam Earth Federation manakala peralatan membuat acuan model plastik seolah robot-robot yang berkeliaran dimerata kilang. Dengan 16 buah mesin suntikan acuan model plastik tercanggih kilang ini berupaya mengeluarkan sebanyak 70 ribu petak model plastik sehari.  Setiap mutu model dijaga rapi oleh Bandai.

Polisi Bandai yang sangat berahsia tentang kaedah dan cara penghasilan model plastik ini menjadikan Gundam sebagai produk eksklusif Jepun. Setiap Gunpla yang memiliki sebarang model Gundam asli pasti berasa bangga apabila mengetahui bahawa ia adalah sebahagian daripada keluarga besar Gundam yang melata di muka bumi. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails