Perintis Blog hobi Gundam/ Gunpla berbahasa Melayu. Memartabat minat dan kreativiti individu ke tahap antarabangsa. Warisi minat dan kemahiran Gunpla kepada dunia.

Friday, May 21, 2010

Skala dan Grade

Model plastik Gundam boleh dikategorikan kepada 5 skala utama iaitu:-

A. Skala 1:144: Ia adalah skala pertama dan dikeluarkan oleh Bandai. Ia muncul sejak 1980. Pergerakan sendi-sendi model adalah terbatas. Juga dikenali sebagai 'No Grade' atau 'Perfect Grade'. Pada 2010 model terbaru dengan butiran terperinci yang dikenalai sebagai 'Real Grade'



B. Skala 1:100: Mula diperkenalkan pada 1979 dengan RX-78 sebagai model pertama. Ia juga dikenali sebagai 'High Grade' dan 'Master Grade' kerana ia telah siap diwarnakan dengan butiran yang lebih terperinci dibina pada bahagian anggota Gundam.

C: Skala 1:60: Butiran terperinci pada model diperkaya dengan LED mentol bagi menimbulkan suasana dramatik. Ia dikenali sebagai 'High Grade EX' dan 'Perfect Grade'.

D: Skala 1:48: Mula diperkenalkan pada tahun 2010. Ia adalah saiz terbesar dan dikenali sebagai 'Mega Size Model'.


E: Super Deformed (SD): Model Gundam bersifat komikal. Ciri utama adalah saiz kepala Gundam yang besar dengan ekspresi emosi pada wajah Gundam. Ia bersaiz kecil dan memerlukan modifiksi untuk siap sepenuhnya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails